was successfully added to your cart.

Giovanni Vetere

Giovanni Vetere

Met handen, ziel en verstand, met alle zinnen vorm geven, scheppen.

“Wij schilderen niet meer omwille van de kunst, maar omwille van de mens.”
Met deze opmerking van de expressionistische Duits-Franse schrijver Yvan Goll (1891-1950)
zou men het werk van Giovanni Vetere kunnen karakteriseren.
Giovanni Vetere werd in december 1940 geboren in Strongoli, een klein dorpje in Zuid-Italië.
Op 17 jarige leeftijd verlaat hij het dorpje, omdat de beslotenheid en degelijkheid van de kleine gemeenschap hem benauwd.
Als hij wordt opgeroepen voor militaire dienst tekent hij, om het regime te ontlopen, een arbeidscontract in Duitsland.
Hij komt weer in de beslotenheid van een Italiaanse gemeenschap terecht en besluit elders werk te zoeken om zo met de plaatselijke bevolking in contact te komen.
Na een ernstig auto-ongeluk verandert zijn kijk op het leven. Hij leert de Duitse taal en ontmoet zijn vrouw. In 1971 wordt zijn dochter geboren en voor haar begint hij voor het eerst te schilderen, aangemoedigd door zijn vrouw die de liefde voor het leven en de kracht in zijn tekeningen herkent. In dit eerste stadium weet hij door zijn schilderen een groot deel van zijn jeugdherinneringen een plaats te geven, nadien worden zijn figuren ronder en de kleuren lichter. In 1973 heeft hij zijn eerste expositie en na enige tijd opent hij in eigen huis een gallery.
Na 1981 zijn de volgende stappen de kunstmarkt in Basel en het betrekken van een eigen studio, waardoor zijn werken groter worden en in 1985 kan hij zijn werk in de fabriek opzeggen om zich geheel en al aan zijn kunst te wijden. Hij vervaardigt grote sculpturen voor verschillende steden en galleries. Momenteel woont de familie in een historische sigarenfabriek nabij Keulen, alwaar de tuin dienst doet als beeldenpark.
Vetere brengt een eerlijk beeld, hij pretendeert geen boodschap over te brengen, hoewel de inhoud van zijn werk de aandacht kan opeisen en zijn eigen verhaal vertelt.
Juist de pretentieloze overbrenging van vormen versterken de juiste indruk van een spontane, creatieve en geëngageerde schepping. Zijn eens gevonden en in ruime zin behouden persoonlijke stijl, onderschrijft een ongepolijste en volledig onacademische uitdrukkingswijze en zijn eigen karakter.
Populaire aanpassing is nooit zijn doel geweest, wie zo origineel in zijn kunst is, hoeft niet marktgericht te zijn. Uit de continuïteit van meer dan 25 jaar werk, wordt duidelijk dat Vetere geen eendagsstijl heeft ontwikkelt.
Uit het toenemend aantal vrienden van zijn kunst wordt zichtbaar dat hij geen kortstondige marktstrategiën nodig had en in zoverre bedient Vetere zijn publiek niet in de zin van een klantenkring, maar schildert hij voor sociaal bewogen mensen, schildert hij een stuk persoonlijke menselijkheid, schildert hij omdat hij zich zo het beste en slechts zo volledig kan en wil uitdrukken. Daarom zijn zijn sculpturen en voorstellingen geen esthetische aardigheden, geen rationeel geplande producten en geen inhoudelijke toevalstreffers, maar rechtstreekse noodgedwongen uitingsvormen van een basaal menselijke houding en een intense artistieke mededelingsbehoefte.
Zijn persoonlijkheid spiegelt in ieder werk, oorspronkelijk en zonder valse verfijning of voorgewende neutraliteit.