was successfully added to your cart.

Cole Morgan

Cole Morgan

Cole Morgan is geboren in 1950 in New York. Momenteel woont en werkt hij in Antwerpen.

Opleiding: Bachelor of Fine Arts Degree aan de University of New Mexico, Albuquerque. Santa Reparata, Centro d’Ártico Graffico, Florence, De Vrije Akademie, Den Haag, Tekenen en schilderen, York Road School, Dun Loa-
ghaire, Dublin.

Als je de beschrijvingen leest van het werk van Cole Morgan krijg je de indruk dat er een krampachtige queeste gaande is om zijn werk te duiden. Er wordt scheutig gestrooid met vergelijkingen als vliegtuigen en rugvinnen. Zelfs elektrische haaien passeren de revue. Maar het kan natuurlijk altijd bonter als je die merkwaardige beelden in het werk van Cole Morgan probeert te beschrijven. Associaties komen bij je op van buitenaardse betaalmiddelen, een besturingsdisplay van een ufo of een bord vol intergalactische groenten en fruit. Enfin, dat bewijst twee dingen: dat de menselijke verbeeldingskracht groot en voor iedereen anders is, en dat we zo graag op alles een etiket willen plakken. Is dat allemaal nodig ? Kunnen we niet gewoon rechttoe rechtaan genieten van kunst ? Aldus Morgan: “De titels bedenk ik inderdaad pas als ik met een werk klaar ben. Ik ga tegenover het schilderij zitten en dan komt vanzelf de titel opborrelen. Het is heel associatief. Je moet er vooral niet te veel diepere betekenissen achter zoeken. Er zit soms een behoorlijke portie spot, humor of prikkeling in.” Het zijn tot de verbeelding sprekende titels als Derwisj, Zulu Shields, White Zulu, Fig, Large and Small Sails, Planets, Small Dots, Taken form the Wild. Je moet ze beschouwen in combinatie met zijn werk.

Het oproepen van die associaties heeft vooral betrekking op het recente werk van Cole Morgan. Waarschijnlijk omdat dit spontaner en primitiever aandoet dan zijn werk in de periode daarvoor. Niet dat dat minder uitstraling of kwaliteit heeft, het is gewoon anders. In 1984 begint Morgan met collage- achtige composities waarin hij lijnen en gesuggereerde schaduw gebruikt. Deze werkwijze tref je nog steeds aan in zijn schilderijen en grafiek, maar het lijkt erop dat hij zich nu vrijer voelt. Zijn werk uit die eerdere periode is grafischer en exacter van aard. Gemaakt met chirurgische precisie, engelen-geduld en minutieuze zorgzaamheid. De geschilderde collages zijn zo bedrieglijk echt, dat je de neiging hebt je vingers eroverheen te laten glijden om het suggestieve relief te voelen. Cole Morgan houdt van orde.

Het is een mooie combinatie, de spontane composities zijn gebaseerd op mathematische wetmatigheden. En met veel gevoel voor topografie. Dat geldt zowel voor zijn vroegere als voor zijn huidige werk.

Vingers met rouwranden, vieze handen, thuiskomen met handen en armen onder het bloed, dat is voor bijvoorbeeld een chirurg vloeken in de kerk. Voor de graficus is het een zichtbaar bewijs van zijn betrokkenheid bij het grafische proces. Bij Morgan hoeven we hierover niet bang te zijn. Zijn inbreng bij het ontstaan van bijvoorbeeld de zeefdrukken is groot. Dat kan ook iet anders met zijn perfectionistische aard en zorgvuldige wijze van werken. Aan het eindresultaat is dat te zien. Of het nu gaat om serigrafie of lithografie.
Met grafiek kun je veel meer mensen bereiken. Jonge collectioneur kopen later, misschien wel origineel.

Morgan heeft niet altijd zo’n vrije stijl gehad. In de eerste periode na zijn studie zwoegt hij vooral op de vierkante centimeter. Hij maakt supergedetailleerde tekeningen en portretten. Soms bijgewerkt met airbrush. Maar zoals eerder gezegd, in 1984 gaat het roer om en ontwikkelt Morgan een geheel eigen stijl. “Na mijn studie trok ik door Europa, bezocht elk museum dat ik tegenkwam. Ik dompelde mezelf onder in Europese kunst en cultuur. Vooral van de klassieke schilderkunst stak ik onnoemelijk veel op.