was successfully added to your cart.

Adri de Bruijn

Adri de Bruijn

Inspiratie doet Adri de Bruijn op van datgene wat hij om zich heen ziet en boeit en dat kan heel wisselend zijn. Het kan een expositie zijn, een museumbezoek of oude Japanse prenten, maar vooral door de reizen die hij en zijn vrouw maken naar Oosterse landen, zoals Egypte, Tunesië, Griekenland, India, Nepal, China e.d.
Daar worden veel van zijn ideeën geboren en zijn de laatste jaren een onuitputtelijke bron van inspiratie.
Het landschap, de cultuur, de mystiek, maar in het bijzonder de mensen die Adri in deze landen tegenkomt, boeien hem geweldig. Urenlang kan hij deze mensen observeren en dan vergeet hij alles om zich heen en geleidelijk vormen zich dan in zijn verbeelding ideeën voor een tekening of schilderij.
Hij maakt dan wat kleine aantekeningen en schetsjes en veel foto’s, al of niet met telelens (om moeilijkheden te voorkomen ) en deze verwerkt hij dan ook weer in zijn schilderijen.
Het terracotta-leger in China heeft ook veel indruk op Adri gemaakt en daaruit zijn ook de nodige werken ontstaan.
Van de Japanse vrouw en met name de geisha heeft hij inmiddels tientallen schilderijen gemaakt. De mystiek die om deze vrouwen hangt en eeuwen oude tradities probeert hij weer te geven in mijn portretten.

Hij begint met het gezicht op te zetten en daarom heen bouwt hij het schilderij verder uit. Het uitbouwen is de ene keer gedetailleerd en de andere keer in grote toetsen, vaak met paletmes.
Maar de gezichten en handen werkt Adri meestal wel helemaal uit, omdat die juist vaak zo frêle zijn en hij vindt het daarom van essentieel belang deze ook fijn weer te geven.
Voor de handen en stand van het lichaam heeft Adri altijd een model voorhanden, n.l. zijn vrouw en als een schilderij zijn eindfase bereikt kijkt zij kritisch mee en attendeert hem soms op kleine details.

Vóór het schilderen van portretten en model, waar hij zich nu veel mee bezig houdt, heeft hij een tijd lang stillevens geschilderd en landschappen die hij in Frankrijk maakte. Ook heeft Adri een tijd lang hoofdzakelijk abstract werk gemaakt. Het is steeds weer een periode van waar hij op dat moment door geraakt wordt en hij laat zich daarom niet in een bepaald hokje duwen.
Schilderen is voor hem zijn wereld, waar hij lol aan beleeft, wat hem op dat moment bezigt houdt.